/Files/images/__11014.jpg

Роль музичних ігор у розвитку творчих здібностей дитини.

Досвід переконливо доводить, що учні краще засвоюють знання під час гри. Гра – це основа художньої творчості, під час якої природно виникають ситуації, що розбуджують творчу активність. Радість гри змінює дитяче життя, наповнює його казкою та чарами. І такою казковою чарівницею в дитячій уяві виступає музика.

Музичне інтерв'ю

Після прослухування музики на занятті комусь одному пропонують «узяти інтерв’ю» у своїх однолітків. Доцільність гри в тому, що діти вчаться не тільки відповідати на запитання, а й ставити їх, що сприяє розвитку мислення й мовлення. Ставити запитання на заняттях незвично для дітей, до цього їх спонукає ігрова ситуація. Учасники діалогу дякують один одному.

Веселі звірята

Мета: Формувати вміння сприймати музику, зокрема динамічні відтінки, розвивати довільну увагу, уяву, творчі здібності, виховувати доброзичливе ставлення до однолітків.

Діти одягають маски зайчиків, ведмедиків та інших звірят. Музкерівник пояснює правила гри: якщо музика звучить у нижньому регістрі, повільно й голосно, «ведмедики» крокують, важко перевалюючись у різні боки. Коли музика лунає в середньому регістрі, голосно й весело, «зайчики» починають радісно стрибати. Якщо музика звучить тихо, нешвидко, «кошенята» лагідно муркочуть, лащаться одне до одного. Усі разом вирушають в уявний ліс, де зустрічають різних лісових «звірят», які мають привітати одне одного. Інсценізацію бажано доповнити співом нескладних мелодій. Зустрівшись у лісі, звірята радіють і співають «Пісню зустрічі» музкерівник допомагає зімпровізувати мелодію):

У день такий чудовий зустрілися ми знову.

— Я радий, що знов вас зустрів, —

Радіє весь наш дружний колектив.

У день такий чудовий

Зустрілися ми знову.

Бажаємо всім успіхів

І гарного здоров’я!

^ До цієї гри пропоную такі музичні твори: «Народний танець» М. Дрем-люги, «А я рак-неборак» А. Коломійця, «Гумореска» В. Косенка, «Коломийки» О. Лазаренка тощо.

Застигла музика

Мета: Розвивати увагу, почуття ритму, швидкість реакції, творчі здібності, виховувати сміливість та взаємоповагу.

Діти уявляють, що потрапили на королівський бал, і під музику виконують танцювальні рухи. Раптом за знаком короля (вибрана заздалегідь дитина) музика припиняється, і діти повинні «застигнути» в тій позі, яка виникла перед зупинкою музики. Тих, хто після зупинки музики продовжував танцювати або зупинився передчасно, король доброзичливим жестом запрошує сісти та відпочити. Гра триває доти, поки залишиться тільки один гравець, який і стає переможцем. Від короля він отримує «титул», право обрати собі друга та замовити до кінця заняття улюблений музичний твір.

Порада: Можна використати такий музичний матеріал: «Полонез» Ф. Шопена, «Італійська пісенька», «Мазурка» П Чайковського, «Вальс» О. Гречанінова, «Ліричний вальс» Д. Шостаковича, «Полька», «Старовинний танець».

Пропонована гра дає змогу кожному виявити себе, імпровізуючи танцювальні рухи в характері музики, є поштовхом для тих, хто раніше не відважувався виявити самостійність.

Три подружки

Мета: Формувати навички сприймати музику, розвивати творчі здібності учнів, допомогти їм зрозуміти емоційний стан іншої людини та правила культурної поведінки.

Діти слухають музичні п’єси Д. Кабалевського «Пустунка», «Плаксійка» і «Злюка», дають оцінку злості та плаксивості, порівнюючи з добрим настроєм пустунки. Троє дітей домовляються (за дверима групи), роль якої дівчинки вони виконуватимуть, а решта дітей повинні здогадатися за мімікою, пантомімікою та музикою, кого з трьох подружок ми бачимо.

Інший варіант гри: діти мають впізнати трьох подружок без музичної підказки. Ще один варіант гри (ускладнений): кожна героїня розповідає про себе цікаву історію, яка б підходила до музичної характеристики, а потім спільно аналізуємо творчу роботу дітей. (Цікаво, що «дівчачі» ролі хотіли зіграти навіть хлопчики).

/Files/images/goldring-festival.jpg

ДЕНЬ НАРОДЖЕННЯ

Мета: Розвивати музично-творчі здібності дітей, виховувати доброзичливість, прагнення до взає-морозуміння. Дитина, в якої сьогодні (або недодавно був) день народження, звертається до однолітків, висловлюючи те, що її найбільше вразило: чиясь підтримка, допомога або навпаки. Якщо іменинник відчуває, що образив когось, то вибачається перед ним. Діти мають адекватно відреагувати на виступ іменинника, а також висловити йому добрі побажання. Атмосфера цієї гри лагідна і приємна, її особливість у тому, що усі слова супроводжуються піснями, віршами, танцями. Усі подарунки мають бути музичними. Іменинник має право замовити для слухання улюблений музичний твір, пограти на будь-якому інструменті (реально чи уявно). У кінці гри бажаючі прогнозують майбутнє іменинника (теж у художній формі), спільно виконується улюблена пісня.

Чим зможу — допоможу

Мета: Розвивати музично-творчі здібності дітей, виховувати співпереживання, бажання прийти на допомогу.

Кілька дітей розглядають картинки, на яких зображені люди (казкові герої) з різним виразом обличчя. Кожному з цих дітей пропонується передати цей вираз власною мімікою. Решта визначає, які почуття передають учасники гри. Далі дітям пропонується:

а) визначити, чи точно дитина передала почуття порівняно з картинкою;

б) прокоментувати ситуацію, в яку потрапила людина, зображена на малюнку;

в) скласти (або пригадати) мелодію, що відповідає малюнку;

г) пояснити, яку участь взяв би кожний у ситуації, що склалася.

Наприклад, гнів — заспокоїти: «Не треба хвилюватися, це ж можна виправити»; горе — поспівчувати: «Мені дуже шкода, що...»; радість — поділити: «Я такий радий за тебе...»; страх — підтримати: «Не бійся, я буду поруч», біль — співчувати та підтримати: «Потерпи трохи, незабаром біль пройде». Далі під відповідну музику розігруються міні сценки за згаданими картинками.

Під час гри музкерівник помічає, як допомагають діти одне одному та кому саме (своїм друзям, лідерам групи, пасивним дітям), та ненав’язливо коректує хід гри.

Діти з задоволенням виконують ритміку – рухи під особисте виконання пісень. Рухи, що покуплетно змінюються відповідно до сюжету конкретного куплету, викликають крім формування почуття ритму і вміння вокалізувати, ще й емоційну піднесеність. В цьому зв’язку ми говоримо про ще один вид творчої діяльності – інсценізацію.

Оптимальною формою для проведення ігор є коло, з якого легко утворити півколо, рядочок, маленькі кола. Коло – це не звичайна форма розташування дітей, а символ гармонійності та завершеності. Найкраща форма гри – це замкнене чи розірване коло. Прикладами ігор-інсценізацій, які проводяться в колі, можуть бути: «Вишні-черешні», «Мак», «Не сваріться», «Метеличок» та інші.


^ Від спів-буття до спів-творчості.

Музична діяльність в школі ,синтез музики, танцю, пластики, мовлення. Все це позитивно впливає на емоційну сферу дитини, акумулює життєву мудрість, оптимізм, енергію.

Між природою та музикою можна провести паралель: у природі лише на удобреному ґрунті можливі сходи, так і музика, як унікальний вид мистецтва, створює умови для духовного розвитку дитини, спонукає до творчості. Фантазію та здібність до переживання слід розвивати як в ранньому дитинстві, так і в шкільні роки. Все, що дитина переживає, все, що в ній пробуджено і виховано, відіграватиме провідну роль упродовж усього її життя. Ніколи дитина не втратить те, що було закладено в ці роки, ніколи в подальшому житті не проявить інтересу до того, що в ній не було розвинено.

Особиста дитяча творчість, навіть найпростіша, особисті дитячі знахідки, хай незначні, особиста дитяча думка, бодай наївніша – ось, що створює атмосферу радості, формує особистість, стимулює розвиток творчих здібностей дитини.


Кiлькiсть переглядiв: 25