В нашому закладі освіти створена «Школа сприяння здоров’ю» і педагогічний колектив розпочав роботу над методичною темою «Формування здорової, інтелектуально розвиненої особистості, здатної до творчої самореалізації, на основі гармонізації освітнього процесу з природним розвитком людини».

Працюємо згідно зі складеною програмою та річного плану роботи. Програмою передбачається вивчення найактуальніших тем і проблем виховання здорового способу життя, безпеки життєдіяльності, формування позитивної мотивації щодо фізичної культури, ставлення до власного здоров’я.

«Школа сприяння здоров’ю» тісно співпрацює з районною лікарнею, центром дитячої та юнацької творчості, Червоним Хрестом. У закладі організована туристсько–краєзнавча та спортивно - оздоровча робота; проводяться бесіди, читаються лекції, організовуються диспути, обговорення та перегляд відеофільмів.

Система самоврядування створює сприятливі умови для виховання основ здорового способу життя, сприяє вихованню активної життєвої позиції, що формує духовне, психічне і фізичне здоров’я, допомагає в цьому система зв’язків з різними адміністративними службами та громадськими організаціями, закладами культури, медицини, фізкультури і спорту, громадськими організаціями.

Асоціацією батьків, учителів, учнів розроблені основні напрямки роботи по впровадженню програми «Школи сприяння здоров’ю»:

1. Сприяти усвідомленню педагогами, психологом, соціальним педагогом, медичними працівниками того, що людина – унікальний витвір природи і не може бути поганою чи гарною.

2. Забезпечити охорону життя і здоров’я учнів у освітньому процесі.

3. Забезпечити умови для творчості і самореалізації кожного учня.

4. Виховувати у школярів любов до життя.

5.Формувати у дітей здоровий спосіб життя, стимулювати творчі підходи до самоосвіти, фізичного, психологічного та духовного самовдосконалення.

6. Забезпечити профілактичний рівень та захист учнів.

7.Утверджувати взаєморозуміння, взаємодопомогу, співчуття і безкорисливу підтримку школярів, педагогів і батьків.

8. Здійснювати статеве виховання учнів.

9. Створювати комфортний психологічний простір для життя і розвитку кожної дитини закладу освіти.

10. Забезпечувати підвищення професійного рівня кожного педагогічного працівника, дотримання здорового способу життя дітей і дорослих.

Опанування основних підрозділів програми проводиться за циклічною системою з підвищенням інформаційного і наукового рівня:

- самоцінність людського життя ( фізичне, психічне, духовне здоров’я людини);

- залежність стану здоров’я від природного середовища та рівня розвитку суспільства;

- рухова активність;

- основи гігієни;

- культура харчування;

- методи народної медицини;

- безпека життя довкілля;

- формування внутрішнього захисту від шкідливих звичок;

- здоров’я і краса ;

- про природу людини і статеве виховання;

- профілактика СНІДу, венеричних захворювань, раннього статевого життя підлітків, попередження вагітності і неповнолітніх.

Здійснення програми відбувається одночасно у двох підсистемах:

1. Профілактична робота під час освітнього процесу.

2.Формування здорового способу життя у позакласній роботі та на уроках біології та з основ здоров’я.

З метою розвитку активної життєвої позиції, дотримання здорового способу життя, формування серед підлітків лідерів просвітницької роботи, у школі впроваджується програма «Як стати вільним і улюбленим» (за проектом «Діалог»). Вона спрямована на підвищення знань, умінь, навичок здорового способу життя підлітків.

Умови реалізації програми «Школи сприяння здоров’ю»:

1. Укомплектування школи педагогічними кадрами.

2.Оволодіння працівниками психолого-педагогічними технологіями, спрямованими на формування здорового способу життя.

3. Впровадження особистісно орієнтованого навчання.

4. Покращення матеріальної бази закладу освіти.

5.Підтримка системи співробітництва з освітніми закладами, державними установами.

Очікувані результати

1. Підготовка до життя здорової людини; здатної до творчої самореалізації у демократичному суспільстві.

2. Забезпечення базового рівня знань, що передбачений державним стандартом Міністерства освіти і науки України для всіх учнів та впровадження інноваційних технологій з метою підвищення якості знань учнів.

3. Підготовка учнів до навчання у закладах вищої освіти.

4.Формування здорового способу життя учнів і батьків.

У діяльності «Школи сприяння здоров’ю» велику роль відіграє психологічна служба. Особливо важливе місце в даному напрямку роботи займає праця шкільного психолога. Згідно плану роботи «Школи сприяння здоров’ю» практичним психологом проводяться такі заходи:

- тренінгові заняття: «Моє здоров’я – мій вибір», Здоровим бути престижно», « Твій життєвий вибір».

- лекції: « З чого починається алкоголізм», «Що потрібно знати про алкоголь»,

«Життя у світі, в якому є ВІЛ», «Вплив музики на психо-емоційний стан людини»;

- конференції: «Від кого або від чого залежить наше здоров’я?» ;

- індивідуальні та групові консультації;

- бесіди: «Для мене бути здоровим означає», «Роль харчування в житті учня»;

- «круглі столи»: «Наша особистість – це сад, а наша воля її садівник»,

«Добро і красу можна творити своїми руками»…

Значну увагу практичний психолог приділяла груповим формам роботи серед учнів.

Тренінгові заняття, з молодшими підлітками допомогти дітям краще пізнати себе, зміцнити своє здоров’я. Обрано саме такий напрям роботи, оскільки і цьому віці підлітки хоч і сприймають здоров’я як цінність, але дуже абстрактно.

Психокорекційна робота орієнтована на школярів із різними поведінковими проблемами. Її проводимо як у формі групової, так і індивідуальної діяльності.

Найефективнішими формами роботи є індивідуальні та групові консультації для учнів, батьків та вчителів школи, виступи на тематичних педагогічних радах, консиліумах та психолого-педагогічні семінарах, на яких педагоги розглядають причини виникнення конфліктних і стресових ситуацій в дитячому колективі їх вплив на розлад нервової системи дітей, запобігання нездорової обстановки в учнівському колективі.

Діяльність психологічної служби також спрямована на надання дітям, батькам і педагогам соціально-психологічної допомоги в ситуаціях розв’язання різних міжособистісних і міжгрупових конфліктів.

Психологічна просвіта педагогічного та учнівського колективу здійснюється шляхом передачі знань у процесі практичної діяльності.

Класні керівники та класоводи проводять виховні тематичні години з метою профілактики шкідливих звичок, вживання корисної їжі, загартування, економічної культури та пропагують здоровий спосіб життя.

Невід’ємною частиною роботи «Школи сприяння здоров’ю» є співпраця з працівниками їдальні, які зацікавлені в раціональному та висококалорійному харчуванні дітей.

Протягом кількох років вони створюють належні умови для харчування школярів. Для приготування їжі вони використовують продукти, які містять вітаміни, білки, жири та йодовану сіль. Доповненням до страв є салати з свіжих овочів. Під час обіду діти вживають вітамінізовані напої, соки, компоти, чаї з додаванням вітаміну С.

Дітям, які мають шлункові захворювання, організовано дієтичне харчування.
З великою насолодою діти смакують напої із сухофруктів, які містять цілу скарбничку вітамінів.

Учні молодших класів залюбки виготовляють біжутерію із часнику, носять їх для профілактики як у школі так і вдома.

Такі методи профілактики ГРВІ та грипу є доступними для учнів і стають популярними і ефективними.

Під час проведення уроків вчителі – предметними також пропагують здоровий спосіб життя.

Так на уроках з «Основ здоров’я» учні знайомляться з важливими питаннями здорового способу життя, які будуть їм корисними як зараз, так і в майбутньому. Зокрема в 5-му класі більше уваги приділяється вивченню тем, які стосуються життя та здоров’я учнів, це такі як «Основні складові здоров’я», «Розпорядок дня», «Сон і здоров’я», « Види відпочинку», «Загартування», «Вплив постави на здоров’я», «Стихійні лиха та їх наслідки».

У 6 класі більше уваги приділяється темам, які стосуються фізичного та фізіологічного розвитку, харчового раціону, особистої гігієни.

У 7 класі звертається увага на безпечну життєдіяльність та вивчаються теми «Безпека на дорогах», «Безпека пасажира», «Види ДТП», соціальне становище підлітків в суспільстві, як вони поводять себе серед однолітків та старших, який ведуть спосіб життя. А у старших класах глибше вивчається фізіологія і соціальна зрілість, статевий розвиток, репродуктивне здоров’я, продовження роду, як одна з головних призначень людини.

Метою вивчення предмету «Основи здоров’я» є захист та збереження всього суспільства, а не лише однієї окремої ї особистості.

На уроках біології (вчитель Булатова Т.В.) діти ознайомлюються із зовнішнім виглядом та поширенням отруйних і лікарських рослин з метою їх подальшого використання при лікуванні різноманітних хвороб. Учні вивчають шляхи інфікування різними хворобами, їх проявами та наслідками, прогнозують і моделюють правильність власних дій в разі надзвичайних і небезпечних ситуацій. Школярам даються основи особистої гігієни, проводяться вправи для покращення постави, зору, дихання, раціонального харчування та зміцнення імунітету.

Отже, вивчаючи курс біології в школі діти мають змогу почути і побачити способи зараження різними хворобами та навчитися уникати їх і захищатися від них, а в разі інфікування знати правильний алгоритм дій боротьби з ними, вивчають правила ведення здорового способу життя з метою збереження не лише власного здоров’я , а й здоров’я своїх рідних.

Вчителі початкових класів також пропагують основи здоров’я, під час проведення уроків та на перервах учителі звертають увагу на вікові можливості дітей та проводять фізкультхвилинки і фізкультпаузи,танцювальні хвилинки, які допомагають зміцнювати фізичний стан школярів. Класоводами проведені тематичні виховні години: «Доброго здоров’я», «Ми за здоровий спосіб життя», «Чи бути здоровим - вирішуєш ти» …

На уроках фізичного виховання діти загартовуються, фізично розвиваються, удосконалюють фізичну силу, витривалість, гнучкість, спритність, вчаться зосереджувати увагу, вивчають основи різних видів спорту. Це є показником здоров’я, бо наші уроки фізкультури проходять на свіжому повітрі при будь-якій погоді.

Щорічно проводиться діагностика функціонального стану серцево–судинної системи дітей. Цей метод називається пробою Руфьє. За потребою він використовується на уроках фізичної культури вибірково з учнями, які цього потребують.

Кiлькiсть переглядiв: 930