Формування людини, як відомо, починається з дитинства. В молоді роки закладається основа не тільки відповідних знань, але й норм поведінки, звичок, потреб особи. Виховання молодого покоління – це виховання майбутнього кожної держави, і майбутнє залежить не тільки від рівня професійної підготовки цього покоління, але й від його моральних якостей.
Нестача спілкування, емоційна незадоволеність, яку діти нерідко відчувають у власних родинах, потреба у належності до референтної групи, можуть бути частково компенсовані уважним, доброзичливим ставленням педагогів та працівників органів юстиції, внутрішніх справ під час проведення правового виховання дітей. Комфортне почування в школі, де дитина проводить значну частину свого часу, є умовою її успішної соціалізації.
Сьогодні надто актуальною виступає проблема зростання правопорушень серед молоді. Профілактика правопорушень неповнолітніх є передусім проблемою педагогічною, бо вона пов’язана з вирішенням певного кола виховних завдань. Тому в цій справі особливе місце має зайняти рання профілактика, коли закладаються основи характеру, ставлення до оточуючих, поведінки в побуті.
Одним із напрямів у боротьбі зі злочинністю взагалі та злочинністю неповнолітніх зокрема є профілактична діяльність.
Профілактика правопорушень серед неповнолітніх в Україні проводиться зусиллями соціально-психологічних служб, педагогів, співробітників соціальних служб, служб у справах неповнолітніх, працівниками право охоронних органів.
Загалом, під профілактикою правопорушень розуміють діяльність державних органів і громадськості, що має системний характер як за комплексом заходів, так і за колом суб'єктів, які її здійснюють, спрямовану на недопущення виникнення, усунення, послаблення або нейтралізацію причин та умов злочинності, окремих її видів та конкретного злочину.
Отже, серед ключових чинників ризику щодо можливості скоєння злочинів неповнолітніми можна назвати такі: недостатній рівень правосвідомості та правових знань; брак організованої системи дозвілля; вживання алкогольних та наркотичних речовин; низький рівень правових знань батьків та недостатня увага з їхнього боку до виховання тощо. Відповідно до чинників ризику можна визначити напрями профілактики правопорушень.
Отже, профілактична діяльність щодо попередження правопорушень серед неповнолітніх може проводитись як у рамках навчального процесу, так і в позашкільний час. Форми та методи роботи мають відповідати віку дітей, викликати в них зацікавлення та спонукати до роздумів.
Профілактика правопорушень відбувається також за методикою «рівний-рівному», коли самі неповнолітні отримують правову підготовку та проводять заходи для своїх однолітків, організовують їхнє дозвілля, здійснюють консультування.
Головними напрямами профілактики правопорушень серед неповнолітніх можна вважати: правове виховання, організація дозвілля, профілактика вживання алкоголю та наркотиків.
Заходи ХГ №44, спрямовані на запобігання та профілактику злочинності серед учнівської молоді
№ з/п | Зміст заходів | Термін проведення | Відповідальні виконавці |
1. | Опрацювання нормативно-правової бази з питань профілактики злочинів серед неповнолітніх | Постійно | Семіног О.В., заступник директора з НВР Голова ШМО класнимх керівників |
2. | Забезпечення взаємодії з правоохоронними органами, службами у справах дітей та медичними установами з метою підвищення рівня ефективності роботи з профілактики правопорушень та негативних проявів серед учнівської молоді | Постійно | Семіног О.В., заступник директора з НВР |
3. | Розроблення тематики та забезпечення проведення Тижнів, Місячників, Декад правових знань, тематичних уроків права із залученням працівників правоохоронних органів з метою недопущення втягнення неповнолітніх в злочинну або іншу антигромадську діяльність | Потягом навчального року | Семіног О.В., заступник директора |
4. | Внесення до планів спільних дій з районною службою у справах дітей та відділом кримінальної міліції у справах дітей заходів щодо запобігання та профілактики злочинів, пияцтва, наркоманії та тютюнопаління серед неповнолітніх | Січень | Семіног О.В., заступник директора з НВР |
5. | Здійснення аналізу кількості неповнолітніх, які перебувають на профілактичному чи диспансерному обліку в медичних установах району за вживання алкогольних, психотропних та наркотичних речовин | Щоквартально | Семіног О.В., заступник директора з НВР |
6. | Ведення баз даних учнів школи, які скоїли злочини чи правопорушення | Постійно | Семіног О.В., заступник директора з НВР |
7. | Ведення баз даних неповнолітніх, які залишилися без батьківського піклування, з метою своєчасного виявлення загрози їх життю та здоров’ю внаслідок протиправних дій дорослих | Постійно | Семіног О.В., заступник директора з НВР |
8. | Здійснення аналізу кількості злочинів та причин їх вчинення учнями школи, які перебувають на обліках в службі у справах дітей та відділі кримінальної міліції у справах дітей | Щоквартально | Семіног О.В., заступник директора з НВР |
9. | Забезпечення своєчасного виявлення сімей, які опинилися в складних життєвих обставинах, ведення їх обліку, здійснення систематичної перевірки умов утримання та виховання в них неповнолітніх, надання таким сім'ям адресної допомоги | Постійно | Семіног О.В., заступник директора з НВР |
10. | Здійснення моніторингу стану дотримання прав дітей та належних умов їх утримання | Щоквартально | Семіног О.В., заступник директора з НВР |
11. | Забезпечення роботи телефону довіри для надання психологічної допомоги жертвам насильства в сім’ї | За графіком | Васильєва Т.О, практичний психолог |
12. | Проведення семінарів для педагогічних працівників, які організують роботу з питань профілактики злочинності, пияцтва, наркоманії та тютюнопаління серед неповнолітніх | Протягом навчального року | Семіног О.В., заступник директора з НВР, служба у справах дітей,районний відділ поліції |
13. | Організація профілактичних заходів, спрямованих на виховання міжнаціональної поваги й нетерпимого ставлення до проявів расизму та ксенофобії | Протягом навчального року | Семіног О.В., заступник директора з НВР |
14. | Забезпечення своєчасного виявлення та взяття на облік учнів, сім’ї яких опинилися в складних життєвих обставинах чи які бродяжать, жебракують | Протягом навчального року | Класні керівники 1-11-х класів |
15. | Здійснення соціально-педагогічного патронажу дітей із сімей, які опинились у складних життєвих обставинах | Протягом навчального року | Практичний психолог Громадський інспектор |
16. | Визначення ефективних форм та методів роботи щодо профілактики правопорушень, пияцтва, наркоманії та тютюнопаління серед неповнолітніх | Раз на півроку | Семіног О.В., заступник директора з НВР |
17. | Розроблення навчально-методичних матеріалів «Робота з профілактики злочинів та залежностей серед підлітків в діяльності класного керівника» | Січень | Семіног О.В., заступник директора з НВР |
18. | Розроблення рекомендацій для батьків щодо профілактики та запобігання правопорушень, пияцтва, наркоманії та тютюнопаління серед підлітків | Лютий | Голова ШМО класних керівників |
19. | Організація та проведення спільно з районною службою у справах дітей та відділом кримінальної міліції у справах дітей профілактичних рейдів «Урок» | Протягом навчального року | Семіног О.В., заступник директора з НВР |
20. | Організація інформаційно-пропагандистських та тематичних акцій, конкурсів, виховних заходів з питань профілактики правопорушень серед школярів, запобігання вживанню неповнолітніми спиртних напоїв, наркотичних та психотропних речовин | Протягом навчального року | Семіног О.В., заступник директора з НВР |
21. | Проведення індивідуальних психолого-педагогічних консультацій для дітей, які вживають алкогольні напої чи психотропні речовини, схильні до скоєння правопорушень | Протягом навчального року | Васильєва Т.О., практичний психолог |
22. | Залучення дітей девіантної поведінки, дітей, які вживають алкогольні, наркотичні чи психотропні речовини, до участі у виховних заходах різних рівнів | Протягом навчального року | Семіног О.В., заступник директора з НВР |