Поради батькам: як розумно підготувати свою дитину до іспиту?

Ви не раз захоплювалися вчителями, які вміють тримати увагу учнів? Сьогодні ми поділимося з вами декількома секретами, яким чином можна зацікавити вашу дитину навчанням.
Для того, щоб позитивно впливати на навчання дитини та вдало готуватися до іспитів разом, треба бути трохи…педагогом. Але педагогом від душі, тобто вміти зацікавити учня, звернути його увагу на вивчення предмету. Отже, тримайте декілька способів для допомоги своїй дитині в навчанні:

1. Преміальні діаграми.

Вони мають показувати, наскільки успішно дитина справилася із завданням. Важливо також враховувати весь підготовчий період – скільки часу було витрачено на підготовку, наскільки ефективною виявилася підготовка до контрольної роботи чи іспиту. В ідеалі учень сам має вносити помітки, а потім можна разом зробити висновок. Результат підготовки (наприклад, оцінка за іспит) також має значення!

2. Сила похвали.

Розумні вчителі добре знають, що похвала більш ефективна за покарання. Похвала надихає на краще навчання. Ви можете вигадати разом із дитиною, як їй хотілося би «відсвяткувати» успішний екзамен. Це буде гарною мотивацією під час підготовки!

3. Змістовні приклади.

Навчальні дисципліни засвоюються найкращим чином тільки тоді, коли вони пов’язані з життєвою ситуацією. Наведіть приклад теорії ймовірності з життя чи пов’язуйте історичні дати з теперішніми подіями. Так буде зрозуміліше!

4. Дивуйте знаннями.

Часто учням не дуже цікаво вчитися, бо вони думають, що їм ці знання не знадобляться в майбутньому. Тоді покажіть на власному прикладі, що це не так! Застосовуйте шкільні знання в повсякденному житті, наводьте цікаві приклади.

5. Поєднайте навчання з ігрою.

Під час підготовки до важливого іспиту можна зробити квест чи вікторину – відповідь на завдання за короткий проміжок часу. Можете навіть запросити друзів та влаштувати змагання!

/Files/images/2022- ПСИХОЛОГ.png

Психологічні поради батькам по підготовці випускників до ЗНО

Підготовка до ЗНО, як правило, йде впродовж останніх років навчання в школі. Вчителі готують школярів за допомогою завдань у формі тестів. Старшокласники відвідують курси, купують різні посібники для підготовки до ЗНО. Батьки наймають репетиторів. Але ступінь тривожності, напруги у випускників не знижується. А підвищений рівень тривоги призводить до дезорганізації діяльності, зниження концентрації уваги, працездатності. Чим більше дитина тривожиться, тим менше сил у неї залишається на навчальну діяльність.

Випускники у процесі підготовки до ЗНО, шукають і сподіваються отримати психологічну підтримку від батьків. Причиною хвилювання можуть бути сумніви у повноті та міцності знань, у власних здібностях. Стрес у незнайомій ситуації, стрес через відповідальність перед батьками і школою посилює хвилювання і додає тривоги.

Підбадьорюйте дітей, хваліть їх за те, що вони роблять добре. Підвищуйте їхню впевненість у собі, тому що чим більше дитина боїться невдачі, тим більше ймовірність припуститися помилок. Дитині завжди передається хвилювання батьків, і якщо дорослі у відповідальний момент можуть впоратися зі своїми емоціями, то дитина, в силу вікових особливостейможе емоційно «зірватися».

Будь-який іспит для учня завжди є певною мірою стресовою ситуацією. Ще актуальнішою ця істина стає в умовах проходження зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО). Зовнішнє незалежне оцінювання - неминучий етап життя для тих, хто хоче здобути вищу освіту. Процедура проходження зовнішнього незалежного оцінювання - діяльність складна, що відрізняється від звичного досвіду учнів і диктує особливі вимоги до рівня розвитку та зрілості психічних функцій.

Оскільки оцінка знань учнів за допомогою тестування не є повсякденним явищем в їхньому житті, тому складання досі невідомого ЗНО уявляється як щось страшне і в той же час неминуче. Для того, щоб знизити тривогу учнів з приводу самої процедури ЗНО, необхідно дати їм можливість ознайомитися з нею на власному досвіді (пройти пробне ЗНО).

Хочеться відмітити як позитивне проходження випускниками процедури пробного зовнішнього незалежного тестування. Такий досвід допоможе учням ознайомитися з організаційними умовами проведення тестування, а також з’ясувати рівень своїх навчальних досягнень, і, як наслідок, уникнути зайвого хвилювання та зосередитися саме на виконанні тестових завдань.

Особливість психологічного стресу полягає в тому, що він може розвиватися під впливом не лише реальних, але й імовірнісних подій, які ще не відбулися, але можуть відбутися в майбутньому, викликаючи тривогу і страх у людини.

У кожної людини існує оптимальний рівень «здорового» хвилювання, яке допомагає впоратися з поставленим завданням, відповідально поставитися до справи і успішно завершити її. Повна відсутність хвилювання іноді може свідчити про емоційне вигоряння, про завищену самооцінку, про низький рівень відповідальності. У той же час занадто високий рівень хвилювання може призвести до «тунельного» сприйняття, що заважає об'єктивній оцінці ситуації, до повного провалу.

Ознаки стресу:

- фізичні: хронічна втома, слабкість, порушення сну (сонливість або безсоння),алергічні реакції, мовні труднощі (заїкання та ін.), різка надбавка або втрата у вазі, болі різногохарактеру, яких раніше не було (у голові, грудях, животі, шиї, спині).

- емоційні: неспокій, понижений фон настрою, часті сльози, нічні кошмари, байдужість до оточуючих, близьких, до власної долі, підвищена збудливість, незвичайна агресивність, дратівливість,нервовість з дріб'язкових приводів.

- поведінкові: неможливість зосередитися, нездатність до прийняття рішень, втратаінтересу до свого зовнішнього вигляду, пронизливий нервовий сміх, постійне відкладання справ назавтра, зміна харчових звичок (голодування або надмірне вживання їжі).

Які ж причини стресового стану дітей? Перш за все, це страх.Страх не того, що вони не впораються із ЗНО, а того, що буде після цього. Ось три найголовніші страхи ваших дітей:

* Страх того, що результати ЗНО визначають їх майбутнє (допоможіть побачити різні варіанти розвитку подій у позитивному плані).

*Страх впевнитися у тому, що ти нездара; стільки вчився-старався, а результатів нуль (ЗНО – певна лотерея не лише знань, але і вміння зібратися, розподілити свій час).

*Страх розчарувати батьків (розумна підтримка – усвідомлення того, що результати можуть бути невтішними і це нормально. Негативний результат – це теж досвід. Важливо не перенавантажити дитину емоційно; і не перебільшено позитивно висловлювати свою повну впевненість в її силах).

Психологічна підтримка батьків–це один з найважливіших чинників, що визначають успішність Вашої дитини під час складання ЗНО. Справжня підтримка повинна ґрунтуватися на підкресленні здібностей та позитивних сторін дитини. Підтримувати свою дитину – означає вірити в неї. Підтримка заснована на вірі у природжену здатність особистості долати життєві труднощі за підтримки тих, кого вона вважає значущими для себе. Інший шлях– навчити дитину справлятися з різними завданнями, створивши у неї установку:«Ти можеш це зробити!».Існують слова, які особливо підтримують дітей, наприклад: «Знаючи тебе, я упевнений, що ти все зробиш добре», «Ти знаєш це дуже добре» тощо.

Хороший підтримуючий ефект має легалізація, тобто промовляння батьківських і дитячих страхів і побоювань. Коли обговорюється не сам факт успіхів або невдач дитини, а прагнення батьків довести, що їх дитина достатньо хороша, то це дозволяє поділитися тривогами і нарешті розібратися, чим же так лякає ситуація ЗНО.

Психологічні підказки батькам:

Не акцентуйте свою увагу на кількості балів, яку ваша дитина отримає під час ЗНО. Поясніть їй, що кількість балів не є показником її можливостей.

Не підвищуйте тривожність дитини напередодні ЗНО, бо це негативно позначиться на результатах тестування.

Ви можете допомогти своїй дитині в складний період підготовки та складання ЗНО. Розумінням і підтримкою, любов’ю і вірою в її сили.

Не залякуйте дитину ЗНО, і не згадуйте про нього в негативному сенсі. Сформуйте в дитини спокійне ставлення до процедури тестування.

Спостерігайте за самопочуттям дитини. Ніхто, крім Вас, не зможе вчасно помітити і запобігти погіршенню стану дитини, пов'язаного з перевтомою і стресом.

Кiлькiсть переглядiв: 281