Робота вчителя – це безмежне поле, на якому потрібно завзято та наполегливо працювати. Щодня пошук, щодня несподіванки, то прикрі, то кумедні, щодня – відкриття, які неможливі без натхнення.
Така дісталась нам робота.
Є в ній і радість, та є й турбота,
є вічний пошук, безсонні ночі,
та гріють душу дитячі очі.
Методична робота в ШМО - це цілісна, заснована на досягненнях науки, передового педагогічного досвіду, та на конкретному аналізі освітнього процесу система взаємопов’язаних мір, дій і заходів. Вона спрямована на всебічне підвищення кваліфікації професійної майстерності кожного вчителя, на розвиток творчого потенціалу педагогічного колективу в цілому, а в кінцевому результаті на вдосконалення освітнього процесу, досягнення оптимального рівня освіти, виховання і розвиток конкретних учнів.
РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПЛАНУВАННЯ РОБОТИ ШКІЛЬНИХ МЕТОДИЧНИХ ОБ’ЄДНАНЬ
1.Під час визначення методичної теми роботи ШМО потрібно враховувати методичну тему роботи школи. Вони повинні мати близьку мету і завдання. В свою чергу бажано, щоб теми самоосвіти членів МО були співзвучними з темою роботи ШМО.
Термін роботи над методичною темою рекомендується вибирати не більше ніж на 5 років з подальшим звітуванням на засіданні ШМО, педагогічній раді або РМО.
2. При визначенні завдань потрібно враховувати їхню кількість – не більше 5. Завдання пропонується визначати за напрямками:
- підвищення якості навчання;
- підвищення якості викладання;
- удосконалення освітнього процесу.
3. Оптимальна кількість засідань ШМО - 5.
Перше засідання – організаційне і може не мати визначеної методичної теми.
Друге, третє, четверте засідання повинні розглядати одну методичну лінію, яка відповідає методичній темі ШМО.
П'яте засідання ШМО присвячується підведенню підсумків і також може не мати методичної теми.
Робота методичного об'єднання передбачає:
- Діагностику утруднень учителів і вибір форм підвищення кваліфікації на основі аналізу потреб;
- Розробку рекомендацій про зміст, методи та форми організації освітньо- виховної діяльності; підвищення ефективності організації освітнього процесу;
- Розробку основних напрямів і форм активізації пізнавальної, науково-практичної діяльності учнів у позаурочний час (олімпіади, конкурси, предметні тижні, аукціони знань тощо);
- Вдосконалення змісту освіти, рецензування, первинну експертизу підручників, навчальних програм, технологій, методик тощо;
- Вивчення, узагальнення, пропаганду кращого педагогічного досвіду, створення банку даних актуального досвіду;
- Проведення моніторингу якості освіти та ефективної діяльності членів методичного об'єднання;
- Вдосконалення педагогічної майстерності вчителів,керівництво роботою школи молодого вчителя, педагогічними майстернями;
-Участь в атестації педагогічних працівників.
На засіданнях МО рекомендується розглядати, зокрема, такі питання:
- робота з Державними стандартами освіти;
- вивчення й реалізація основних положень нормативних і директивних документів про освіту;
- ознайомлення з новою психолого-педагогічною й методичною літературою, фаховою пресою;
- обговорення досягнень психолого-педагогічної науки та перспективного педагогічного досвіду;
- форми організації самостійної роботи на уроках;
- методи роботи щодо ліквідації прогалин у знаннях, уміннях та навичках учнів;
- методика організації та проведення сучасного уроку й виховного заходу;
- методи стимулювання навчальної діяльності учнів;
- оптимальні методи й прийоми здійснення моніторингових досліджень;
- складання та обговорення тестів для визначення рівня навчальних досягнень учнів;
- аналіз якості знань, умінь і навичок учнів;
- аналіз відвіданих уроків і заходів, обмін досвідом;
- творчі звіти вчителів за навчальний рік;
- звіти вчителів, відповідальних за навчальні кабінети;
- робота з обдарованими дітьми;
- робота з дітьми, що потребують особливої уваги;
- вивчення і впровадження іноваційних технологій;
- вимоги до сучасних уроків у початкових класах та шляхи їх реалізації;
- сучасні уроки в початкових класах, проблеми їх аналізу та самоаналізу;
- діяльнісний, особистісно зорієнтований і компетентнісний підходи як провідні у світовій практиці навчання;
- компетентнісний підхід в освіті. Компетентності й компетенції;
- оцінювання знань і умінь учнів на уроках: критерії, вимоги, педагогічні умови, методика;
- застосування інтерактивних методів навчання як один із шляхів підвищення ефективності уроків;
- методи проблемного навчання і їх застосування на уроках;
- організація творчої діяльності учнів на уроках української мови і читання: форми, методи, перспективи.
- застосування інформаційних технологій у процесі викладання предметів у початковій ланці;
- навчально-дидактичні ігри як засіб розвитку пізнавальної діяльності учнів.
- роль домашніх завдань в розвитку творчих здібностей учнів;
- робота з підручниками: проблеми, пошуки, результати;
- форми, методи та прийоми роботи з обдарованими учнями;
- форми і методи викладання предметів, спрямовані на розвиток творчих здібностей учнів;
- ознайомлення з інноваційними технологіями – передовим досвідом учителів України, області, міста, району;
- системність у роботі вчителя;
- контроль навчальних досягнень учнів з математики та українськоїмови;
- навчальні екскурсії для молодших школярів;
- нестандартні уроки в початкових классах;
- організація освітньої діяльності учнів і батьківського колективу;
- розвиток критичного мислення;
- формування ключових і предметних компетентностей школярів;
- створення ситуації успіху на основі впровадження диференційованого навчання;
- роль початкової школи в оволодінні прийомами самостійної навчальної діяльності;
- сучасні підходи до формування математичних знань учнів 6-річного віку;
- моніторинг в освітньому процесі початкової школи.
У плані роботи МО мають бути відображені результативність і підсумки методичної роботи за попередній навчальний рік, зокрема стан виконання навчальних програм, рівень і якість навчальних досягнень учнів тощо.
У плані мають бути завдання МО на поточний навчальний рік, основні напрямки його роботи, що випливають із завдань розбудови національної системи освіти, аналізу стану освітнього процесу, а також перелік засідань МО.