Виховна година «Закон і ми»
Мета: ознайомити учнів з основними питаннями законодавства щодо підлітків та молоді, з найбільш поширеними прикладами правопорушень серед молоді з метою їх попередження серед учнів школи; виховувати в учнів правову свідомість.
Обладнання: роздавальний матеріал (роздруковані картки із запитаннями за темою заняття).
Хід заняття
Розповідь вчителя.
Усі люди зв'язані з певним соціальним середовищем, в якому вони народжуються і формуються. Поза соціальним середовищем, поза суспільством людина немислима. Як кожний ставиться до середовища — питання важливе і для суспільства, і для окремої особи.
Соціальне середовище постає перед людиною в конкретній історичній формі — як усталений спосіб життя, як створені суспільством соціальні, матеріальні й духовні цінності, як спосіб та умови їх виробництва, розподілу і споживання.
Соціальне середовище — це уклад життя людей, що включає їхню працю, суспільно-політичну діяльність, побут, рівень добробуту, дозвілля, духовну атмосферу суспільства, систему пануючих ідеалів, законів, звичаїв, традицій. Воно становить не просто соціальний фон, на якому діє людина, а всю систему життєдіяльності суспільства, що активно включає особу в соціальні зв'язки. Тому людина не може не виявляти свого ставлення до способу життя, до соціального середовища. І своєю поведінкою вона підтримує, зміцнює його або ж, навпаки, послаблює.
Для свого успішного функціонування те чи інше суспільство потребує підтримки кожним усталеного способу життя, його законів, ідеалів, звичаїв, традицій, соціальних інститутів, форм праці, виробництва і розподілу. Під впливом соціальних потреб ще на світанку історії, в первісному суспільстві, склалися прості норми людської поведінки, які зобов'язували всіх членів общини поважати і практично підтримувати усталені громадські порядки.
В інтересах збереження існуючої системи суспільних відносин держава створює право — систему законів, виконання яких зберігає і зміцнює соціальне середовище, спосіб життя.
Додержання законів забезпечується примусовою силою держави — армією, судом, органами охорони громадського порядку.
Але суспільство потребує ще й моральної підтримки цих законів — їх морального виправдання, добровільного додержання. Неповага до них розцінюється і як порушення норм моралі.
Із правовими питаннями ми зустрічаємось часто. Помилковою є думка, ніби сфера застосування права обмежується покаранням осіб, які вчинили різні правопорушення. Багато хто з учнів дивується, дізнавшись, що наші повсякденні вчинки часто мають правову оцінку.
Право, закони супроводжують людину все її життя. Щоб уміло і правильно користуватись своїми правами і добре виконувати свої обов'язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Звичайно, у вашому віці неможливо знати детально всі закони. Але основне, що стосується вас, ви повинні знати.
Це і є метою нашої години спілкування.
Запитання до учнів.
Учитель роздає роздруковані картки із запитаннями і просить учнів по черзі зачитати по одному запитанню й відповісти на нього.
Учитель коригує й доповнює відповіді учнів.
Орієнтовний перелік запитань:
1. На яких принципах у нашому суспільстві ґрунтується право? (На принципах моралі.)
2. Яку відповідальність за свої аморальні вчинки несе людина віком до 14 років? (Вона несе відповідальність перед школою, товаришами, сім'єю. При неодноразових порушеннях можлива відповідальність перед комісією у справах неповнолітніх).
3. Яку юридичну відповідальність несе людина в 14 років? (У 14 років настає кримінальна відповідальність за вчинення ряду злочинів: вбивство, заподіяння тілесних уш коджень, зґвалтування, пограбування, розбій, крадіжка, злісне і особливо злісне хуліганство, розкрадання вогнепальної зброї, боєприпасів, наркотичних речовин, умисне вчинення дій, що можуть викликати аварію потяга, умисне знищення або пошкодження майна.)
4. Яка відповідальність настає в 15 років? (Майнова відповідальність за заподіяння майнової шкоди.)
5. Яка відповідальність настає в 16 років? (Кримінальна, відповідальність за всі види злочинів.)
6. Яка відповідальність настає з 18 років? (18 років — це повне цивільне повноліття, коли настає відповідальність за всіма законами.)
7. Які ви знаєте органи правопорядку? (Суд, арбітраж, органи внутрішніх справ.)
8. Що таке хуліганство? (Це умисні дії, що грубо порушують громадський порядок і виражають неповагу до суспільства.)
9. Як карається законом хуліганство? (Позбавленням воліна строк до 1 року, або виправними роботами на той же строк, або грошовим штрафом, а злісне хуліганс тво — позбавленням волі на строк від 1 до 5 років.)
10. Чи були ви коли-небудь свідками хуліганства?
11. Чи допускав хтось із вас хуліганські дії щодо інших людей?
12. Що для кожного з вас є найбільшим злочином?
13. У якому, законодавчому документі нашої держави закріплено право на освіту? (У Конституції України.)
14. А в яких документах викладені обов'язки учнів? (У «Законі про освіту», Статуті школи, Правилах для учнів.)
15. Які є Правила для учнів?
16. Чи може учень працювати у вільний від навчання час (на канікулах)? З якого віку? Що для цього потрібно? Чи знаєте ви, куди звернутись? (Так, може. З 14 років. Для цього потрібні заява батьків, дозвіл школи. Звертатися можна у соціальний відділ для молоді або в інспекцію у справах неповнолітніх.)
17. Які правопорушення найчастіше бувають у нашій школі?
18. Якщо ви стоїте на шкільному обліку як схильні до правопорушень, чи знаєте ви, як треба себе поводити, щоб вас зняли з обліку?
19. Що розуміється в адміністративному законодавстві під терміном «громадське місце»? (Вулиці, вокзали, кінотеатри, театри, магазини, установи, бібліотеки, музеї, салони громадських видів транспорту, житлові будинки, подвір'я житлових будинків, школи тощо.)
20. Назвіть кілька прикладів протизаконної поведінки в громадських місцях.
21. Проаналізуйте ситуацію (на вибір):
а) Користуючись тим, що в шкільному коридорі нікого не було, учень порвав чудову фотогазету, що висіла на стіні. Чи порушив цей учень правила поведінки в громадському місці, враховуючи те, що у скоєному вчинку він не признався?
б) Один з учнів школи ненавмисне розбив шибку у вікні коридору. І хоч цього ніхто не бачив, хлопчик сказав про свій вчинок класному керівникові й однокласникам. Прийшовши додому, схвильований хлопчик розповів про неприємну подію батькам. Тато дістав шибку потрібного розміру, наступного дня учень приніс її в школу. Техпрацівники допомогли вставити шибку. Як ви вважаєте, цей вчинок є порушенням поведінки в громадському місці?
22. Чи є серед ваших знайомих працівники міліції?
23. Чи міг би ти стати на захист людини, яку б'ють, грабують чи хочуть вбити?
24. Що означає «охороняти природу»? (Не допускати та кого впливу на навколишнє середовище, яке погіршувало б його. Здійснювати заходи проти викидів шкідливих газів в атмосферу, шкідливих стічних вод у річки, озера, моря. Виправляти помилки, допущені людьми в минулому: очищати річки й озера, відновлювати ліси, зберігати зникаючі види тварин і рослин.)
25. Що таке власність неповнолітніх? (Деякі особисті речі — одяг, книги та інше.)
26. У яких випадках підліток може розпоряджатися цінним власним майном, наприклад будинком, дачею, автомобілем? (У випадках спадку, даруванні власності підлітка може бути будь-яке майно. Підліток, як і повнолітній, може володіти, користуватися, розпоряджатися цим майном.)
27. Які ви знаєте основні обов'язки батьків і дітей? (Обов'язок батьків — виховувати дітей, піклуватися про їхній фізичний і моральний розвиток, підготовку їх до праці. Батьки зобов'язані утримувати своїх неповнолітніх дітей, а в разі потреби — повнолітніх непрацездатних дітей. Обов'язок дітей — піклуватися про батьків. У разі, якщо батьки непрацездатні й потребують допомоги, повнолітні працездатні діти їх утримують.)
28. Де, коли, у яких випадках кожній людині в житті можуть стати у нагоді юридичні знання? (Коли людина сама порушила закон або коли допущено порушення закону щодо неї.)
29. Порівняйте дві галузі знань: медицину і правознавство. Скажіть, що спільне ви бачите між ними? (В обох галузях лікують людей: медицина лікує тіло, а правознавство — розум, вчинки людей.)
Заключне слово вчителя.
Не за горами час, коли ви закінчите школу і вступите у самостійне життя. Від вас вимагається успішно займатися дорученою справою, бути відповідальними, виконувати громадянські обов'язки — хорошого трудівника, захисника Вітчизни, патріота, борця з недоліками і зловживаннями в суспільстві, господаря багатств країни, сім'янина. Державі будуть важливі ваші думки, пропозиції щодо проектів законодавчих актів, які виносяться на широке обговорення. При цьому корисно поповнювати свої правові знання. Особливо важливим є зміцнення готовності боротися зі злом, непримиренність до того, що заважає нам жити. Усе це потрібно громадянинові України.
Кримінальна відповідальність неповнолітніх
Мета: З'ясувати суть поняття кримінальна відповідальність неповнолітніх. Розвивати знання про відповідальність своїх дій у житті, розвивати уміння брати приклад з хорошої поведінки підлітків. Збагачувати словниковий запас дітей. Виховувати почуття відповідальності за свої дії.
Обладнання: Конституція України, Кримінальний кодекс України.
Хід бесіди
1. Вступна частина.
2.Організація дітей до роботи.
3. Ознайомлення з темою і метою бесіди. Вступне слово вчителя.
Тема нашої бесіди «Кримінальна відповідальність неповнолітніх». Ви вже дорослі діти і повинні знати про кримінальну відповідальність, повинні вміти розібратися в життєвих ситуаціях. Ось про це ми сьогодні з вами поговоримо.
— Що ж таке кримінальна відповідальність?
(Діти висловлюють свої думки).
Кримінальна відповідальність — це обов'язок особи дати звіт про свої дії уповноваженим на те державним органам (зізнання попереднього розслідування прокуратури, суду), а також перетерпіти певні обмеження, страждання, відчути примусову дію кримінального закону. Частиною кримінальної відповідальності є застосування покарання щодо винного.
Кримінальна відповідальність, як і кожний вид юридичної відповідальності, ґрунтується на конституційному принципі законності. Це означає, що кримінальній відповідальності і покаранню підлягає лише особа, винна у вчиненні злочину.
— Що таке злочин?
(Діти висловлюють свої думки).
Злочин — це суспільно небезпечне діяння, виявлене або в дії, або у бездіяльності. Злочин полягає в активних діях(крадіжка чужих речей, вчинення тілесних ушкоджень іншим людям).
— Як же бути, коли вчинено злочин?
(Діти висловлюють свої думки).
Повідомлення про злочин є важливою умовою боротьби зі злочинністю і засобом запобігання їй, свідчить про громадську зрілість людини. Воно не має нічого спільного з таким негативним явищем, як наклеп. Ябіда ніколи не виступить відкрито проти недоліків, а таємно обговорюватиме їх за спиною своїх товаришів.
Якщо людина напевно знає про підготовлений або вчинений злочин, повідомити про який зобов'язує закон, але все-таки не виконує цього обов'язку, вона підлягає кримінальній відповідальності.
Деякі інші види пасивної поведінки є злочинною бездіяльністю (неподання водієм допомоги людині, яка постраждала під час автомобільної аварії, неподання капітаном судна допомоги людям, які гинуть у воді).
— Що ж чинять з особою, яка вчинила злочин?
(Діти висловлюють свої думки).
— Особа, яка вчинила злочин, підлягає кримінальній відповідальності і покаранню. Кримінальне покарання застосовується тільки за вироком суду й відповідно до закону.
— З якого віку може нести особа кримінальну відповідальність?
— Вік, з досягненням якого настає кримінальна відповідальність за злочин, — 16 років.
Однак за вбивство, зумисне заподіяння тілесних ушкоджень, що спричинили розлад здоров'я, зґвалтування, розбійний напад, крадіжку, злісне хуліганство, зумисне знищення або пошкодження державного майна чи майна громадян, що призвело до тяжких наслідків, а також за умисне вчинення дій, які можуть викликати аварію, відповідальність настає з 14 років.
— Як бути, якщо підлітку ще немає 14 років, а він учинив суспільно-небезпечне, заборонене законом діяння, наприклад — украв?
(Діти висловлюють свої думки).
Щодо такого підлітка застосовуються примусові заходи виховного характеру або заходи громадського впливу.
На жаль, 14 – 16-річні підлітки не завжди знають, що вони вже можуть бути притягнені до кримінальної відповідальності.
Підстави і принципи кримінальної відповідальності визначаються кримінальним правом. Кримінальнеправо є системою юридичних норм, встановленою Верховною Радою України, які визначають не лише принципи і підстави кримінальної відповідальності, а й те, які суспільно небезпечні діяння є злочинами іякі покарання можуть бути застосовані до осіб, котрі вчинять злочин. І серед дорослих, і серед дітей широко розповсюджена хибна думка, що закон за скоєний підлітком злочин ніяких серйозних заходів не передбачає, що неповнолітні користуються в цій сфері особливими привілеями і пільгами. Позиція кримінальної відповідальності інша.
Неповнолітні несуть кримінальну відповідальність на тих же правах, що й дорослі злочинці.
Гуманізм зовсім не означає потурання. Кримінальний кодекс України не надає пільги неповнолітнім. Особливості кримінальної відповідальності неповнолітніх передбачені цим кодексом також.
Високий рівень дитячої злочинності у Японії. Поряд зі швидким кількісним зростанням звертає на себе особливу увагу й інша особливість дитячої злочинності. З кожним роком вона стає більш організованою і груповою, зростає число неповнолітніх рецидивістів, виникають більш нові її небезпечні форми.
У найбільшому місті Токіо зареєстровано 569 юнацьких банд, які налічують у своєму складі близько З0 тисяч підлітків.
Банди в Англії («Тедді-Бойз», «Вовчі зграї») наводять жах і тероризують місцеве населення.
Ви дивитесь іноземні фільми на цю тему. Які почуття вони викликають у вас?
(Діти розповідають).
Ліквідація злочинності й правопорушень серед неповнолітніх є складовою і невід'ємною частиною загальної проблеми викорінення злочинності в нашій країні.
— Чи є в нас умови для розвитку дитячої злочинності?
(Діти відповідають).
— Ми намагаємося не допустити злочинності серед неповнолітніх. У школах створені всі умови длянавчання і відпочинку.
(Діти розповідають).
— Які кінофільми ви дивились про боротьбу з дитячою злочинністю?
— Згадайте, в яких фільмах діти, завдяки старанній роботі кримінальних органів (осіб), ставали направильний шлях?
Підсумовуючи бесіду, розглянемо декілька ситуацій.
1. З тих чи інших причин ви зустрічаєтесь з гуртом підлітків, які пропонують вам закурити або понюхати... Як ви вчините в цьому випадку?
2. У лісі, на галявині, зібралися молоді люди погуляти, розпиваючи спиртні напої. Як ви вчините?
— Які прислів'я на цю тему знаєте?
— Хто знає гуморески про негативні наслідки після надмірного вживання алкоголю?
— Був вечір, зустріч з випускниками в школі «N». Після концерту самодіяльності розпочалися танці.Раптом у дверях зали з'явилося кілька хлопців напідпитку. Один з них, грубо розштовхуючи хлопців,підійшов до дівчини і буквально потягнув її танцювати. Вона відмовилася. У відповідь пролунала нецензурна лайка. За дівчину заступився її товариш з класу. П'яний розмахнувся, вдарив хлопця по обличчю, і той упав.
(Висловити думки про цю ситуацію).
— Де були правильні вчинки, а де неправильні? Вчинок п'яного — це хуліганство. А хуліганство — це злочин.
Дуже важкий час переживає наша країна. Невчасна виплата зарплати, безробіття приводять до того, що підлітки стають на шлях крадіжок у держави, у людей, особливо літніх. А в цей час земля заростає бур'янами. Попрацюйте на землі — вона вам віддячить.
Діти! Я вам бажаю, щоб ви були розумними, працьовитими, стриманими, добрими, робили лише добро. Дякую, що ви взяли активну участь у бесіді.